Brændte mandler

Brændte mandler

Brændte mandler er bare den ultimative juleknas af den sprøde slags.

Hjemmelavet Brændte mandler smager bare lidt bedre og hvem siger at man ikke kan spise dem året rundt… Du kan bruge dem som knas til din Ris Ala mande, som et frækt drys til en chokolade mousse på toppen. Prøv dem også som et drys på yoghurt eller på den grønne salat.

Kender du det når man går en tur ned af strøget og duften af Brændte mandler blander sig i gade billedet, sammen med alle de andre dufte fra foodtrucks der står rundt omkring. Så er det lige at man får lyst til at gå hjem og lave en portion som man bare kan hygge sig med mens man ser en god film. Brændte mandler når de er bedst, der er knald på smagen. Men fortvivl ikke. Du kan godt selv lave dem, det er slet ikke så svært som det ser ud til. Du skal bare have tålmodighed, så kommer det stille og roligt helt af sig selv. Kalorieindholdet i 100 g brændte mandler ligger på 462 Kcal. fordelt på 10 g protein, 59 g kulhydrat, 20 g fedt og 5 g kostfibre. God fornøjelse…..

Find mere inspiration på https://sunderekost.dk

Ingredienser

  • 200 g mandler
  • 180 g rørsukker
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • 1 tsk. stødt kanel, kan undlades
  • ½ dl vand

Fremgangsmåde

  1. kom alle ingredienserne på en pande og bland det sammen og lad det varme op under jævn varme, samtidig med at du røre i det, dette skal gøres hele tiden
  2. sukkeret smelter stille og roligt og vil blive tykkere efterhånden som vandet fordamper, sukkeret vil til sidst krystallisere, blive tørt og samle sig rundt om mandlerne
  3. så skal der skrues ned for varmen, for sukkeret skal blot karamellisere en lille smule om mandlerne
  4. husk endelig at der skal røres i det hele tiden så de ikke bliver brændte på den forkerte måde

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

*

 
 
 
 
>