Risengrød

Risengrød

December måned er helt sikkert den måned hvor der bliver spist mest Risengrød. Vi kender det allesammen, når vi laver grød så skal der godt nok røres jævnligt i det og alligevel kan den brænde på, hvilket er ret så irriterende. Den perfekte Risengrød der ikke brænder på får du ved et simpelt tricks, nemlig at laden den “koge” færdig under dynen. Før i tiden brugte man en høkasse, sikkert mest ude på landet og måske du har hørt om den, hvor maden så blev sat ned i den og kunne koge færdig, på den måde sparrede man på gassen eller brænde. Ret så smart ikk. Jeg gør altså det samme med Risengrød, og den bliver altid perfekt og der sidder ikke noget fast i bunden på den måde. Du får på den måde nogle dejlige fede risengryn ud af det der har suget næsten al mælken i sig. En besparende måde at gøre det på og så skal du heller ikke stå og vogte over den hele tiden. Jeg bruger samme tricks til når jeg skal lave Ris ala mande, der kommer jeg bare lidt flere risengryn i. Du har sikkert bemærket at jeg ikke bruger salt i min Risengrød, jeg kan bare ikke li det, derfor ingen salt. Kalorieindholdet i en portion Risengrød er 448 Kcal. fordelt på 13,5 g protein, 75 g kulhydrat og 9,7 g fedt. Velbekomme…….

Ingredienser

  • 2 dl vand
  • 3½ dl risengryn
  • 1 l sødmælk
  • evt kanel + sukker
  • evt en klat smør

Fremgangsmåde

  1. kom vand og gryn i en gryde og lad det småsimre i nogle minutter
  2. tilsæt mælken og kog den op under omrøring
  3. kom låg på gryden og sluk for varmen
  4. pak gryden ind i et stort håndklæde, sæt den i sengen og pak dynen rundt om den
  5. lad den stå og hygge sig her i ca. 1½ time
  6. giv grøden et opkog under omrøring inden serveringen, tilsæt evt lidt mere mælk afhængig af hvor meget grynene har suget til sig
  7. server den sammen med evt kanelsukker og en smørklat

GD Star Rating
loading...
 

Skriv et spørgsmål eller en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

85 − = 76